Специалисты информируют

Парады настаўніка дэфектолага

АСАБЛІВАСЦІ РАЗВІЦЦЯ МАЎЛЕННЯ

ДЗЯЦЕЙ 4-6 ГАДОЎ.

 

                                                                                             Гаворка дзіцяці фармуецца пад

                                                                                             уплывам прамовы дарослых.

 

ЛЕКСІКА

         У гаворкі дзіцяці гэтага ўзросту з'яўляюцца зборныя назоўнікі. (Назоўнікі якія абазначаюць сукупнасць асоб, прадметаў, з'яў як адзінства, як адно непадзельнае цэлае. Яны не могуць выкарыстоўвацца ў множным ліку.) Напрыклад: радня, дзятва, лістота, бялізна і інш.)

Дзіця ўводзіць у гаворку прыметнікі, якія абазначаюць склад, стан прадметаў (драўляны, змёрзлы ...), а таксама адцягненыя, абстрактныя паняцці (добры, душэўны ...).

         Дзеці шостага года жыцця валодаюць абагульняючымі паняццямі. Напрыклад: «транспарт», паказваючы, што транспарт бывае паветраны (самалёт, верталёт ...), водны (катэр, паром ...), наземны (аўтобус, цягнік ...), падземны (метро).

          Маюць уяўленне:

- аб сезонных зменах ў прыродзе;

- аб вырошчванні гародніны і садавіны;

- аб лясных ягадах і грыбах;

- аб драпежных і траваедных, хатніх і дзікіх жывёл;

- пра насякомых і птушак, рыбах.

          Арыентуюцца ў прасторы (права, лева, ззаду ...) і часу (учора, сёння, ноччу).

          Ведаюць:

- назвы месяцаў, дзён тыдня, часткі сутак;

 - назву сваёй краіны і сталіцы дзяржавы;

 - геаграфічныя паняцці: мора, рака, горы, пустыня, лес;

 - правілы дарожнага руху для пешаходаў.

 

ГРАМАТЫЧНЫ ЛАД РЭЧЫ

       Дзіця правільна ўжывае ў размове простыя і складаныя прыназоўнікі (з, з-пад ...);

- правільна змяняе імёны назоўніка па ліках і склонах;

- правільна узгадняе ў размове на  зоўнікі з лічэбнікамі (пяць лыжак, пяць яблыкаў, груш, цукерак);

- узгадняе прыметнікі з імёнамі назоўнікамі ў родзе, ліку і склоне (мора сіняе, крэслы драўляныя, ляльцы новай);

- утварае прыналежныя прыметнікі (мядзведжая, сабачыя, татаў ...);

- правільна па сэнсе прымяняе ўсе часціны мовы.

 

 СУВЯЗНАЯ ГАВОРКА

         На шостым годзе жыцця без дадатковых пытанняў дзеці могуць пераказаць казку ці апавяданне з 40-50 сказаў. Гэта значыць валодаюць адной з самых складаных маўленчых формаў - маналагічнай.

 У дыялагічнай гаворцы дзеці, размаўляючы з суразмоўцам, даюць і сціснутыя, і разгорнутыя адказы. Да канца дашкольнага перыяду дзеці валодаюць разгорнутай фразавай гаворкай, фанетычна, лексічна і граматычна правільна аформленай.

 

 ГУКАВЫМАЎЛЕННЕ

         Пяцігадовыя дзеці прайграваюць словы рознай складовай структуры і гуканапаўняльнасці. Калі ў каго-небудзь і ўзнікаюць пры гэтым памылкі, то яны датычацца найбольш цяжкіх, мала ужывальных і часцей за ўсё незнаёмых для іх слоў. Дастаткова выправіць дзіця, даць ўзор адказу і трохі «павучыць» яго правільна прамаўляць слова, і малы хутка ўвядзе гэта новае слова ў самастойную гаворку.

         Бурнае маўленчае развіццё дзяцей у гэтым узросце грунтуецца на гатоўнасці артыкуляцыйнага апарата (вуснаў, мовы, шчок, мяккага неба, ніжняй сківіцы) да вытворчасці паўнавартасных гукаў прамовы. Да шасці гадоў дзеці авалодваюць вымаўленнем ўсіх гукаў прамовы, аднак у некаторых дзяцей засваенне гукаў можа праходзіць нераўнамерна або няправільна.

         Ад таго, як вы будзеце размаўляць з дзіцем, наколькі інтанацыйна выразная, меладычная, эмацыйна афарбаваная будзе ваша гаворка, залежыць і якасць прамовы вашага малога. Папраўляючы памылкі ў яго прамовы (у гукавымаўленні, у граматычным афармленні словазлучэнняў, прапаноў) вы клапоціцеся аб яго інтэлектуальным развіцці. Таму што правільна аформленая, прыгожая, чыстая гаворка з'яўляецца не толькі сродкам зносін, але і прыладай мыслення.

03.03.2020г.

Рэкамендацыі для бацькоў

па развіццю маўлення дзяцей 4-6 гадоў.

 

         Дашкольны ўзрост - асабліва важны этап у развіцці маўлення дзіцяці. У найбліжэйшай будучыні яму трэба будзе адкрыць для сябе займальны свет гукаў роднай гаворкі зноўку, але ўжо цалкам свядома!

         У старэйшай групе пачынаецца падрыхтоўка дзіцяці да школы, а ад яе паспяховасці будзе залежаць вельмі многае, пачынаючы ад паспяховасці і заканчваючы паспяховай сацыялізацыяй у новым калектыве. Менавіта авалоданне чытаннем і пісьмом, якое так цяжка пры парушэннях у развіцці маўлення, - тая аснова, на якой будуецца ўвесь працэс навучання. Вось чаму так важна ўжо зараз прыслухацца да таго, як размаўляе ваша дзіця.

Прынята вылучаць наступныя бакі маўленчага развіцця:

•слоўнікавы запас,

• граматычны лад гаворкі,

• сувязная гаворка,

• маўленчы слых.

         Можна вылучыць асноўныя цяжкасці, якія ўзнікаюць практычна ва ўсіх дзяцей.

         Слоўнікавы запас.

         Звяртайце асаблівую ўвагу ў гульнях з дзецьмі на прыкметы прадмета - гэта значыць на тое, які прадмет (яго форма, колер, велічыня, які ён на смак, на навобмацак і інш.) І на тое, як гэту ўласцівасць можна выказаць словам.

Звярніце ўвагу на назвы дзіцянят жывёл (некаторыя дзеці ў 5 гадоў могуць пахваліцца ўменнем называць толькі кацяня і кураня, але ж і ў іншых звяркоў ёсць дзеткі). У сумесных зносінах звярніце ўвагу часам года, назвам прафесій. Растлумачце кім працуе мама і тата, як называюцца гэтыя прафесіі. У 5 гадоў дзіця павінен гэта ведаць.

         Граматычны лад гаворкі.

         Асаблівую ўвагу звярніце на памылкі дзяцей, так званым "аграмматизмам" пры ўтварэнні множнага ліку (гульня "Адзін-шмат": гэта - дрэва, а гэта - дрэвы; гэта - вуха, а гэта - вушы) і пры ўтварэнні роднага склону множнага ліку (гульня "Чаго не стала?": былі дрэвы - не стала дрэў, былі сукенкі - не стала сукенак). Выпраўляйце памылкі дзяцей ужо зараз, мякка прапаноўваючы яму правільны маўленчы ўзор, або не здзіўляйцеся ў далейшым памылак, якія будзе дапускаць дзіця ў школе.

          Сувязная гаворка.

          Патрэніруйцеся складаць невялікія апавяданні па серыі сюжэтных малюнкаў (дастаткова ўзяць 2-3 простыя малюнкі), прапанаваўшы перад гэтым дзіцяці падумаць і раскласці іх у патрэбнай паслядоўнасці злева направа.

         Маўленчы слых.

         У 4-6 гадоў дзіця павінна ўмець вылучаць першы галосны гук у слове (многія дзеці спраўляюцца і з вылучэннем зычнага), знаходзіць у які з малюнкаў "схаваўся" зададзены гук. Звярніце ўвагу, што пра літары гаворка пакуль не ідзе, першапачаткова даецца ўяўленне пра "гук". З гукаў складаюцца словы, якія мы чуем і таму, як не дзіўна, у гэтым узросце гукі менш абстрактныя чым літары. Літара - гэта знак, які пазначае гук.

 

Для таго, каб дзіця навучылася добра гаварыць:

1. У дзіцяці павінен быць стымул для размовы (гэта можа быць Ваша пытанне, просьба пра нешта расказаць). Пры гэтым дарослы сапраўды зацікаўлены пачуць адказ, аповяд дзіцяці. Можна прапанаваць дзіцяці падзяліцца сваімі ўражаннямі ад прагляду мультфільма, ад сумеснай прагулкі, наведвання спектакля, музея, выставы і г.д.

  2. Разглядаеце Вы карцінку ці слухаеце казку, звяртайце ўвагу дзіцяці на рэдка сустракаемыя слова, трапны, вобразны выраз - гэта прывучыць яго «услухоўвацца» у гаворка, асэнсавана выкарыстоўваць слова ў сваім аповедзе. Для развіцця гаворкі дзіцяці можна выкарыстоўваць любую сітуацыю: паездку ў транспарце, шпацыр і г.д. У літаратуры можна сустрэць мноства гульняў на развіццё слоўніка, гутарковай мовы дашкольнікаў. Гэта такія, як: «Назаві любімыя цацкі», «Якіх жывёл ты ведаеш?», «Скажы па-іншаму», «Апішы сваю вопратку» і многія іншыя. Пагуляйце з дзецьмі.

3. У кожнай сям'і ёсць дзіцячая літаратура. Яе можна выкарыстоўваць для развіцця дзіцячай гаворкі. Прачытайце з дзецьмі кнігу, разбярыце новыя (складаныя, незразумелыя) словы, сустрэтыя ў тэксце, папытайце дзіця расказаць ўпадабаны эпізод, разгледзьце разам ілюстрацыі ў кнізе і папытайце расказаць, што на іх намалявана. А потым прапануйце намаляваць упадабанага героя. Важна, каб такая праца па развіцці прамовы была сістэматычнай.          Дарослыя павінны пастаянна памятаць: размова не перадаецца па спадчыне. Дзіця пераймае вопыт маўленчых зносін ад навакольных, г.зн. авалоданне прамовай знаходзіцца ў прамой залежнасці ад акружаючага маўленчага асяроддзя. Таму так важна, каб дарослыя стваралі гэта маўленчае асяроддзе для сталых зносін з дзіцем.

4. Не спяшайцеся ўсё расказаць і растлумачыць самі (дарослыя гэта вельмі любяць). Дайце дзіцяці магчымасць самому расказаць, растлумачыць, ня прыспешваеце яго. Дарослы можа падказаць неабходнае слова, паправіць вымаўленне, але заўсёды трэба даць выгаварыцца дзіцяці і павучыцца уважліва яго слухаць.

поделиться в:
Президент Республики Беларусь https://president.gov.by/ru
Национальный правовой Интернет-портал Республики Беларусь https://pravo.by/
Портал рейтинговой оценки качества оказания услуг и административных процедур организациями Республики Беларусь http://качество-услуг.бел/